woensdag 3 november 2010

mijn eerdere tuinen

Mijn eerste "tuintje" was een aardappel in een pot op de betonnen kolenkit op het balkonnetje van een halve vierkante meter in de nieuwbouwflat, begin jaren 60.
Eind jaren 60 verhuisden we naar een nieuwbouwwijk met een tuintje, mijn moeder leerde plantjes zaaien, mijn vader het gazonnetje maaien, en ik probeerde te fourageren: kastanje, bramen, beukennootjes; en had een aardbei in een pot.
Toen volgde een aantal jaren in krotten, kotten, bovenhuizen. Had een cactusverzameling, heb geleerd wilde planten te zoeken, en wilde eindelijk wel eens een echte tuin, om van te eten. Had een schoonfamilie met beesten dus een vriezer met half pony of varken. Fourageerde voor bessen, wilde planten en maakte leuke aanbiedingen in.
Eind jaren 80 dan eindelijk voor het eerst mijn eerste eigen tuin, helemaal kapot gereden grond door de vrachtwagens van de bouw, in de schaduw van een flat. Maar ik had wel kruidenplanten, een poging tot een pompoenplant, eindeloos frambozen. En een tuin vol wilde planten, zorgvuldig in toom gehouden en aangevuld met andere geteelde bloemen, totdat de huisbaas een brief stuurde, en alles weer moest als alle andere tuintjes. Zorgvuldig de wilde planten uit het gazon geplukt, tot verbijstering van de buurt, en dat weer tot verbijstering van mij.
Na wat omzwerving de jaren 90 doorgebracht met een 30 m diepe achtertuin, volgeplant en uitgeput, en 6 m voortuin aan een hofje met een heidetuin. Hier geleerd tomaten te kweken in potten: één zomer gezond gehouden tot in november, meters planten lagen op de schutting.
Rond de eeuwwisseling weer eens verhuisd, nu met een miniscuul achtertuintje en een voortuintjetje op uitgemergelde grond op het oosten. In de voortuin een kruidentuin geprobeerd, en achter tomaten in potten. Wat bloeiende planten kweekte ik zelf op. De moestuin, zelfvoorzienend zijn, bleef boeien maar erg ver weg. Totdat Buuf ziek werd en vroeg of ik dr tuin wilde verzorgen: vlak bij huis, prachtig plekje, met eigen groente. En....dr buurman daar wilde weg, dus: binnen notime had ik mijn eigen moestuin. En een paar jaar later nog er eentje bij.
Wat is mijn filosofie met mijn tuinen? Diversiteit!, veel verschillende planten, creeer een ruimte om te fourageren. En aantal vaste planten voor het fruit. Achter het huis tomatenplanten en paprika/pepers in potten. Geen strakke rijen, geen kale grond. Fourageren doe ik nog steeds:; vooral wilde bessen. "wilde" planten zaai ik zelf. Inmaken doe ik met suiker en soms zout, en afentoe vries ik in. Pepers droog ik, net als knollen en zo.

Geen opmerkingen: