woensdag 30 mei 2007

vorderingen in het groen

Ben er de afgelopen wel geweest. Voornamelijk om onkruid te wieden, het groen spuit de grond uit.
Aardbeien worden aangevreten en zijn ook erg klein: grond niet goed, of planten te oud?
Er zijn frambozen en bosbessen komende. Appelboom heeft genoeg aan zichzelf. Aalbessen idem.
Snijsla staat hoog en is erg lekker.
Raapstelen moet ik opmaken.
Er komen toch nog bietjes op.
Worteltjes zijn nog klein. 2e zaai van radijs komt voorzichtig op, peterselie doet het erg goed, kervel staat er niet best uit. Basilicum OK.
Bijgezaaide mais zie ik niet boven de grond komen, en van de snijbonen net eentje. Misschien heb ik te weinig geduld. De peulenplanten zijn niet erg groot, de bloemen van de capucijners zijn ERG mooi, en de eerste peul gezien vanavond.
De dahlias komen boven de grond, maar eentje lijkt net als die van bij het huis, last te hebben van vraat. De bleomknolletjes komen allemaal boven, en de lelies hebben knoppen -zolang ze niet opgegeten zijn-.
De tomaten vind ik een beetje ielig. Kan zijn dat ze te lang in de kleine potjes hebben gestaan, dat de grond te arm is, of dat er te veel mest in het plantgat zat.
Het stukje van dochter is helemaal overwoekerd door melde, maar er zitten goudsbloemen tussen. Die moeten er dus tussenuit gezocht.
De eersteling aardappelen staan al in bloei, dus daar kan ik eens voorzichtig een schop onder gaan zetten. De Irenes en de uien doen het wel OK.
De knolfook is en blijft heel dunnetjes, maar er zitten in ieder geval kleine knolletjes aan.
De tulpen vandaag gerooid, ik kon nog net de laatste resten van de bladeren zien.
De bessenstruiken lijken het merendeels wel te redden. De grote frambozenstruiken hebben vrucht, en er komen verse plantjes op bij staaksels die ik eigenlijk had opgegeven.
De andijvie en de dille lijken zich te herstellen van de slakkenaanval.
De bieslook staat in bloei, maar dat was -als keukenkruid gekocht- ook een bakje zo vol plantjes dat het een wonder was dat ze nog groen waren.
In huis staat te wachten op een plekje in de tuin: boerenkool, postelein en hysop, pimpernel, afrikanen en rood vlas, en eetbare bloemen.
Ik heb nog zoetkruid en mexicaanse pepers voor in huis, en buiten staan aubergine planten.
Ik moet nog eens inventariseren wat er nu nog allemaal gezaaid moet worden, maar uit hoofd: volgende strepen snijsla (en ik heb in feite 2 soorten), radijs eventueel, raket, en voor later: veldsla en nog een late soort. En ik vermoed dat ik nog meer vind als ik mijn voorraad weer eens nakijk.
vergeten te noemen: maggiplant, rabarber, wijnruit, citroenmelisse, salie en waarschijnlijk nog wel een aantal andere dingen.
Ik ben nog steeds op zoek naar asperge babys. In huis heb ik een klein plantje en op het land heb ik er al met al 3 gevonden.

Geen opmerkingen: